Tänk om BMW kunde köpa Volvo (cars)
Det har talats en hel del om Volvo i samband med deras varsel om uppsägningar. Vissa tokfransar tar detta som intäkt för kapitalismens förfall och på andra sidan talas det om alla institutionella hinder i form av skatter, miljöregler och brist på infrastruktursatsningar.
Visst är företagens villkor centrala, men det finns en faktor som är viktigare än allt annat: Att företaget i fråga har kapacitet att ta fram bra produkter.
Jag har länge undrat varför folk köper Volvo?
På 70-talet var de ju bra på så vis att de höll bättre kvalitet än andra bilar.
På 80-talet var de säkrare än andra bilar.
På 90-talet kom 850-modellen som var Volvos första moderna bil. Kombinationen av Volvos kärnvärden och en bil som var trevlig att köra och åka i satte fart på försäljningen.
Numera är alla bilar säkra. Väldigt många är bättre än Volvo både med avseende på körglädje och komfort.
Det visar sig nu också att volvobilarna inte ens håller särskilt hög kvalitet. Tvärtom faktiskt. I Motormännens nybilsenkät kommer storsäljaren Volvo V 70 näst sist. Näst sist! Alltså sämst bland alla Skodor, Citroëner, Peugeoter, Kior, Oplar, Hyundaier och Fordar.
Den enda bilen som är sämre är Volvo XC 90, enligt samma enkät. (pdf)
Vilken välsignelse det vore om några som verkligen kan bygga bilar köpte Volvo. BMW skulle behöva ett budgetmärke till sin portfölj och som ägare till en dylik Bayersk dieseldressin kan jag bara intyga att åket i fråga sitter ihop synnerligen väl.
Dessutom skulle drivningen såsmåningom hamna på rätt hjulpar, vilket skulle ta Volvo tillbaka till då folk fortfarande tyckte om dem.
Update: Emil gör oss uppmärksamma på att diskussioner mellan Volvo och BMW (kanske) förs. Håll ett par tummar!
Visst är företagens villkor centrala, men det finns en faktor som är viktigare än allt annat: Att företaget i fråga har kapacitet att ta fram bra produkter.
Jag har länge undrat varför folk köper Volvo?
På 70-talet var de ju bra på så vis att de höll bättre kvalitet än andra bilar.
På 80-talet var de säkrare än andra bilar.
På 90-talet kom 850-modellen som var Volvos första moderna bil. Kombinationen av Volvos kärnvärden och en bil som var trevlig att köra och åka i satte fart på försäljningen.
Numera är alla bilar säkra. Väldigt många är bättre än Volvo både med avseende på körglädje och komfort.
Det visar sig nu också att volvobilarna inte ens håller särskilt hög kvalitet. Tvärtom faktiskt. I Motormännens nybilsenkät kommer storsäljaren Volvo V 70 näst sist. Näst sist! Alltså sämst bland alla Skodor, Citroëner, Peugeoter, Kior, Oplar, Hyundaier och Fordar.
Den enda bilen som är sämre är Volvo XC 90, enligt samma enkät. (pdf)
Vilken välsignelse det vore om några som verkligen kan bygga bilar köpte Volvo. BMW skulle behöva ett budgetmärke till sin portfölj och som ägare till en dylik Bayersk dieseldressin kan jag bara intyga att åket i fråga sitter ihop synnerligen väl.
Dessutom skulle drivningen såsmåningom hamna på rätt hjulpar, vilket skulle ta Volvo tillbaka till då folk fortfarande tyckte om dem.
Update: Emil gör oss uppmärksamma på att diskussioner mellan Volvo och BMW (kanske) förs. Håll ett par tummar!
Etiketter: företagande, transport
3 Comments:
Det är faktiskt snudd på stor humor när svenska volvofanatiker på fullaste allvar menar att det är världens samlade bilköpare det är fel på, och INTE den egna produkten.
Nu för tiden räcker det inte att bygga en bil som är okey, eller ens bra, den måste vara helt fantastisk, gärna i kombination med ett lågt pris eller prestigefylld image. Volvo har för tillfället ingetdera.
Då har vi inte ens nämnt Saab... Hugaligen.
/Paul W
Är du synsk? :)
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_1949721.svd
Hehe.. närå. Bara hoppfull. ;-)
Skicka en kommentar
<< Home