onsdag, april 29, 2009

Lite rationalitet kring säkerheten kanske?

OK, jag är en van resenär. Föredrar att resa med endast handbaggage när det går. Det spar tid och möda. Trots att jag är väl förtrogen med 100 ml-regeln så hände det ändå när jag skulle gå igneom säkerhetskontrollen på Bromma häromdagen att en 125 ml-tub fanns i necessären, vilken jag naturligtvis var tvungen att lämna ifrån mig för att slippa checka väskan.

Jag skulle väldigt gärna vilja veta om det gjorts någon slags samhällsekonomisk analys på detta?

Hur många människoliv anser man ha räddat genom att förbjuda flytande substanser i förpackningar som rymmer mer än 100 ml?

Vad är kostnaderna för denna disposition? Den ökade övervakningen, tidsåtgången och kaseringen av en herrans massa schampo, öl, flaskvatten, jordgubbssylt och olivolja?

(Vad är miljöeffekterna? Det går säkert att påvisa en klimatpåverkan om man räknar tillräckligt länge.)

Det kanske till och med är så att säkerheten på det hela taget blir lägre, eftersom säkerhetspersonalen tvingas ägna en massa energi på att lokalisera frisyrgelé, inlagda plommon och körsbärscola, istället för att hålla utkik efter farliga saker.

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger Kungsholmscentern said...

Knappast, den bestämmelsen är nog ungeför lika effektiv och välavvägd när det gäller att förhindra terrorism som datalagringsdirektivet....


Finns det inte något som heter Cost Benefit?

4:55 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Det kan man tycka... :-)

7:19 em  
Anonymous Pierre said...

Samma frågor kan man ställa sig om FRA-lagen.

4:40 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Pierre: Verkligen!

12:09 fm  

Skicka en kommentar

<< Home