tisdag, maj 04, 2010

Mina drömvallöften

Vänsterpartierna gör en rejäl vänstersväng nu. Alla tankar från den stora skatterefomen 1990 är nu borta. Tanken med den var att en gång för alla göra upp med marginalskatteeländet som med bred enighet ansågs mycket skadlig för svensk ekonomi.

Socialdemokraterna och Folkpartiet satte sig ned och såg till att göra en blocköverskridande överenskommelse, så att den skulle vara framtidssäker.


I någon mån bröts överenskommelsen i och med införandet av värnskatten, men det skulle vara något tillfälligt. Huvuddragen i skattereformen skulle gälla och det fanns nog en önskan om en successiv avveckling av statsskattedelen. Åtminstone från borgerligt håll.

Vänsterns skuggbudget från igår gav ett oerhört tydlig besked. Statens makt över individens plånböcker, vardag och framtid ska öka och öka rejält. Du ska definitivt inte genom egen ansträngning kunna bli rik!

Mot bakgrund av detta är det bra att regeringen markerar med sina icke-löften som jag skrev om tidigare idag, men jag tror att vi också ska tillåta oss att vara offensiva. Nu regnar det utanför och det är några mil kvar till Borås så jag tänkte ta mig en liten tupplur. Jag kommer antagligen att drömma att Fredrik, Maud och gänget hade en presskonferens där de presenterade Alliansens vallöften, PLC-style:

Vi lovar att avskaffa såväl LAS som fackföreningarnas unika maktprivilegier.

Vi lovar att avskaffa statsskatten och att införa ett grundavdrag på 50 000:- och dubbelt för företagare.

Vi lovar att förenkla miljöbalkens regler och införa en supereffektiv och rättssäker miljöprövningsmyndighet som garanterar en handläggningstid på maximalt 12 månader.

Etiketter: , , , , ,