tisdag, december 06, 2011

Verkligheten vs de rödgröna

- Hello! Yoshihiko, my man! Det är Obama. Hur är läget?

- 同志返信

Hahaha.. koolt. Joråföfan... det är väl som man förtjänar. Krisen är ju en bitch, men det rullar på. Jo, du vi har snackat lite, Harper och jag, och vi är väl lite inne på att inte förlänga Kyoto... Jag har inte fått tag i Putin. Han skulle visst åka vattenskidor tvärsöver kaspiska havet eller nåt, men jag såg på Medvedevs facebook att han minsann inte skulle skriva på något "rysslandsfientligt skitprotokoll", typ... Nu vet man ju inte hur det går i ryska valet, men... moahahahaha... haha... sorry.. jo, hursomhelst kommer Ryssland inte skriva på heller.

- Varför inte? Jo, det ska jag säga dig, du vet Sverige!

- スウェーデン?

- Ja, facking Sverige. Dom går inte före tillräckligt mycket! De står för hela 0,18% av utsläppen, har renast energiproduktion i världen och är i topp tre (efter er och oss förstås) i miljöteknik. Och dom går inte längre! Man blir ju förbannad. Tänk om dom bara hade satsat på snabbjärnväg. Jag vet inte med dig, men då hade i alla fall VI skrivit på...

- 邪悪なできそこない。彼らは、時計とそのチーズを取り、それを実行することができます!

---
radion i morse kunde man höra Åsa Romson hävda att anledningen till att förhandlingarna i Durban inte går så bra är Sveriges fel. Att vi inte "gått före" tillräckligt mycket och att USA och andra stora länder därför inte vill förlänga Kyotoprotokollet.

Den hypotesen kan ju var och en värdera. Själv tycker jag att det är förbannat skönt att inte Åsa Romson är den som representerar Sverige i förhandlingarna och jag har mycket svårt att tro att någon som hörde radioinslaget tycker så mycket annorlunda.

Japan, Ryssland, Kanada och USA har redan innan förklarar att de inte tänker förlänga Kyoto. Kina och Indien tillhör de s k annexländerna från Kyotoprotokollet, vilket innebär att deras åtaganden - enligt Kyoto - i stort sett är till intet förpliktigande.

Etiketter: ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fullkomligt lysande belysande av en inte så lysande milöpartistisk världsuppfattning.

John T

12:33 em  
Blogger Nils Lindholm said...

Jag vet inte om du citerade eller skrev själv men har inte Sverige sjunkit i rankingarna från ungefär 10 till nästan neråt 40:e plats i mijörankingarna.
Då kan man väl påstå att inget görs, eller?

12:04 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Sverige var ju väldigt tidigt ute med åtgärder och andra länder börjar (äntligen) komma ikapp.

Deras förbättringstakt kan sålunda vara större eftersom det är lättare att gå från 10 till 9 än från 1 till 0.

Jag kan för övrigt tycka att försöken att reducera klimatförhandlingarna till inrikespolitisk pajkastning känns lite sådär...

8:56 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

I vilket fall som helst anser jag nog att hypotesen att USA, Kanada, Japan och Ryssland säger nej med anledning av att Sverige skulle ta för lite ansvar för miljön förefaller osannolik. Milt uttryckt...

9:22 fm  

Skicka en kommentar

<< Home