X2000 sucks - privatisera järnvägen
Läser i dagens tidning om ett nytt magnetsvävartåg som projekteras i Japan. 550 km/h.
Åkte till Pu Dongflygplatsen från Shanghai på 8 min förrförra veckan. Även det i magnetsvävartåg med en toppfart på runt 400 blås.
Jobbar ju i Bryssel emellanåt och där hade vi en dag över vid den här tiden förra året, så vi drog till Paris. Det tog en timme och tjugo minuter och var ganska billigt. Tre snabbtågsföretag konkurrerade om våra biljettpengar på Midistationen.
Stor skillnad mot Sverige. SJ är trötta, dyra, långsamma, byråkratiska och djävligt statliga.
Är det verkligen någon som är emot att konkurrensutsätta järnvägstrafiken i Sverige?
Åkte till Pu Dongflygplatsen från Shanghai på 8 min förrförra veckan. Även det i magnetsvävartåg med en toppfart på runt 400 blås.
Jobbar ju i Bryssel emellanåt och där hade vi en dag över vid den här tiden förra året, så vi drog till Paris. Det tog en timme och tjugo minuter och var ganska billigt. Tre snabbtågsföretag konkurrerade om våra biljettpengar på Midistationen.
Stor skillnad mot Sverige. SJ är trötta, dyra, långsamma, byråkratiska och djävligt statliga.
Är det verkligen någon som är emot att konkurrensutsätta järnvägstrafiken i Sverige?
Etiketter: järnväg, marknadsekonomi, transport
3 Comments:
"djävligt statliga" är djävligt beskrivande. Nästan lika statliga som posten.
Fan vet, om posten inte är ännu liiite statligare?
Uhm... spårtrafiken i Sverige ÄR privatiserad, förutom just järnvägen som drivs av myndigheten Banverket. SJ är ett företag och på vissa sträckor i landet kör andra bolag som har vunnit upphandling mot bl.a. SJ.
Anledningen till att du kan flyga fram i Frankrike är för att de har ett stort platt land där spåren är spikraka. Det är inte ett alternativ i Sverige eftersom vi skulle få spränga bort många berg och bygga många broar för att få raka räls. Vi har tvingats bygga teknik som lutar tåget (x2000) i kurvorna istället, och det ligger (eller låg åtminstone) Sverige i framkant med.
Med den tekniken kan man ta sig Sthlm-Gbg på 3 tim idag, vilket nog kan pressas ner mot 2 tim, och det är faktiskt inte så dåligt med tanke på förutsättningarna.
Skicka en kommentar
<< Home