onsdag, juni 01, 2011

Globaliseringens seger ska firas ordentligt

På twitter pågår en hätsk diskussion om Timbros fest till globaliseringens ära.

Vänstern är upprörda för att polisen skötte sig dåligt i samband med göteborgskravallerna och anser det därför olämpligt att fira globaliseringens seger.

Polisen skötte sig verkligen fullkomligt miserabelt i Göteborg. Katastrofalt dåligt. (Som väldigt mycket som sker genom statens försorg i Sverige.) De var totalt oförberedda på att hantera de våldsamma kravaller som vänsterextremisterna jagade upp.

Men de verkar ha lärt sig läxan och verkligen blivit mycket bättre på att hantera dylika situationer. I valrörelsen -06 var Centerpartiet hårt ansatta av vänsteraktivister som hotade och vandaliserade. Polisens agerande kring dessa händelser var mycket imponerande. Utan att trappa upp aggressionsnivån, lyckades man i samtliga fall som jag blev vittne till desarmera situationerna på ett förtjänstfullt sätt.

Man kan väl inte säga säkert att de tragiska händelserna i Göteborg aldrig kommer att upprepas, ordningsmakten kan återigen ställas inför en ny typ av våldsamma hot som man inte lyckas möta på ett tillfredställande sätt, men polisen HAR verkligen blivit mycket bättre på just detta.

Nu är jag inte säker på att vänsterdebattörerna gör vänstern och globaliseringsmotståndet någon tjänst när de försöker styra över samtalet till att handla om polisens agerande i Göteborg snarare än själva globaliseringen, men det är nog skönare för dem att få prata om det istället för globaliseringsmotståndets totala kolapps.

---
Update: Jag insåg nog innerst inne när jag skrev inlägget att jag gick i fällan: att låta debatten att handla om polisens agerande i Göteborg, snarare än den bokstavligt talat livsviktiga globaliseringens effekter.

Fredrik Segerfeldt är uppenbarligen lite smartare än jag och skriver om vad det egentligen handlar om:

"Att hundratals miljoner människor slipper käka grus tack vare den ekonomiska tillväxt som kommit i globaliseringens spår är i mina ögon en långt mer central händelse än några uniformerade testosteronutbrott eller framstressade felaktiga beslut hos en polischef."

Etiketter: , , ,

11 Comments:

Blogger Beelzebjörn said...

Men suck...

Vänstermantrat?

Jag trodde allvarligt talat bättre om dig. Vi pratar om en dag som INGEN har anledning att vara stolt över, och du försöker slå rekord i att upprepa 'vänstern', 'vänsteraktivisterna' och 'vänsterdebattörerna'???

Det är lite som Elin säger: vill Timbro fira kapitalismens triumf kan de välja alla dagar på året, och ingen kommer att kunna ta det från dem.

Att välja den här dagen, med det upplägget, är som att räcka finger åt den majoritet fredliga demonstranter som hamnade mellan batonger och stenkastare. Lite som att säga: "Vänstern må gnälla, men de är bara avundsjuka för att DE GODA vann, och det är viktigare än allt annat som hände den dagen. Mer skumpa, någon?"

... Och varenda idiot med lite stenkastarromantik i kroppen kan sedan peka på det och känna sig rättfärdigad.

Grattis.

2:09 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Men det VAR ju vänstern och vänsteraktivister. Och de som nu ägnar sig åt massindignationen är företrädesvis vänsterdebattörer...

Eller bör jag kalla dem "folkets sanna representanter"? ;-)

2:27 em  
Blogger Beelzebjörn said...

Hahahaha... "folkets sanna representanter"...?

Jag hoppas du skämtar?

Jag menar att man tar en jävligt svart dag - inte bara för vänstern, utan för Sverige - och gör en 'fy fan vad vi är bra'-tillställning av den.

Att reducera den imho berättigade reaktionen till 'vänstergnäll' är bara arrogant, tycker jag.

Jag är väl inte otydlig, eller?

2:38 em  
Blogger Lisen Amalia said...

Väl skrivet tycker jag faktiskt

2:41 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Ja, jag skämtar. Folk med tveksam demokratisyn brukar berättiga sina övergrepp med att de på något sätt representerar något ädlare, t ex vad folk ejenkligen tycker.

2:49 em  
Anonymous Emil said...

"Jag menar att man tar en jävligt svart dag - inte bara för vänstern, utan för Sverige - och gör en 'fy fan vad vi är bra'-tillställning av den."

Och vad ar problemet?

"Och varenda idiot med lite stenkastarromantik i kroppen kan sedan peka på det och känna sig rättfärdigad."

Fragan ar val varfor stenkastarna nastan alltid ar vanster...

2:49 em  
Blogger Beelzebjörn said...

@Johan:
Ja, alltså det var ju rätt uppenbart att just delen om 'folkets sanna representanter" var ett skämt, men jag fick känslan av att du såg MIG som någon som kom från vänstersidan ^^

Jag är varken eller, eller både och, beroende på frågan.

Som sagt, jag ser dig som en smart kille, så jag räknar med att du förstår vad min kritik stödjer sig på, och det är INTE blocktramset.

Skönt att få det bekräftat ;)

@Emil:
Jag har inte järnkoll, men jag har för mig att nationalistiska/separatistiska grupper leder politiskt våld i Europa - i synnerhet det grövre våldet? En del av dem är extremvänster, andra högerextrema.

2:56 em  
Anonymous Emil said...

beelzebjorn

Undersokningar av den typen du hanvisar till brukar val snarast mata terrorism och inte kravallstenkastning...

4:13 em  
Blogger Beelzebjörn said...

@Emil:
Ja, jag tänker nog på politiskt våld i lite bredare bemärkelse, inklusive terrorism.

Ska man tvunget leka höger-vänsterleken i Sverige kan man ju se en del mönster. Politiska mord, gaybashing, rasistiskt våld etc och annat hör de högerextrema till, medan vandalisering, blockader, intrång på militära områden och stenkastning oftast faller på den vänsterextrema sidan.

Väderstreck åsido är det sällan politiken som kommer i första hand för de här människorna. Lite som fotbollsintresset för huliganer.

Korrekt?

4:42 em  
Blogger LeoB said...

Vill man fundera över tillväxten (som nog demonstrationerna mycket handlade om) så har man gott sällskap av Edris:

Modern tillväxtkritik: tre intervjuer och fyra böcker

4:51 em  
Anonymous Emil said...

"Väderstreck åsido är det sällan politiken som kommer i första hand för de här människorna. Lite som fotbollsintresset för huliganer."

Nja, det vet jag inte aven om det sakerligen ar extrem politik. Dock ar det onekligen sa att "rumsrena" vansterpartier normalt ar mycket narmare "sina" extremister an vad hogerpartierna ar

6:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home