lördag, februari 17, 2007

Mångmiljonrullning i åsiktsreklam


Varför behöver facket göra reklam? Alltså, jag skulle förstå om man gjorde reklam för att få in fler medlemmar, att man berättade om fördelarna med att vara med i facket och så...
Men den reklam man går ut med nu är ren åsiktsreklam och man kan verkligen fundera på till vem den vänder sig?

Arbetsgivarna, dem man förhandlar med, lär väl knappast byta åsikt och gå med på bättre villkor genom att man i sin kampanj framställer dem som ondskefulla förtryckarsvin som helst av allt vill spöa barn och mörda djur.

Möjligen vill man påverka allmänheten i stort till att bli fackvänligare/företagarfientliga, men det är också svårt att motivera en mångmiljonkampanj för det. Det är långt till nästa val och den det finns egentligen inga möjligheter för väljarna att påverka reglerna för konflikter eller maktförhållandet mellan fackförbunden och företaget.

Den enda förklaringen är att man vänder sig till de egna medlemmarna. Att liksom mobilisera nu och elda upp lite kampvilja inför konflikterna. Verkligen övertyga om att företagen är fienden och att det enda hoppet om en dräglig vardag står till de alltigenom goda fackliga företrädarna.

Vore jag medlem skulle jag ställa mig två frågor: Hur mycket av min och mina kompisars jävligt höga fackavgift går till såna här kampanjer? Vad kostar en sån här kampanj? 30 mille? 40?

Det andra är naturligtvis varför det är nödvändigt att driva en mångmiljonkampanj riktad mot mig? Varför måste min åsikt påverkas i någon riktning? Är inte fackförbundets roll att företräda mig?

Är det kanske så att medlemmarna inte alltid tycker som facktopparna och att det är därför man måste lägga miljoner av deras pengar på att övertyga dem?
Inte vet jag...

Etiketter: , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men du mannen, du kan ju stödja en annan av er borgare omhuldad ”åsiktsmaskin” – Plymouthbröderna, av den avhoppade brodern kallad Christer Nilsson “Sekternas sekt”. Plymouthbröderna var mycket inblandade i den svenska valrörelsen, kanske främst för allianspartiernas positiva hållning till friskolor och företagande, samt negativa inställning till fackföreningsrörelsen. De agerade i valrörelsen under namnet Nordas Sverige. Kul att ni är sådan ”sektkramare” inom tokhögern. Och då kan du byta paroller på din lustiga blog, kanske till ”kapitalism, sekterism och frihet för vissa”. Kan det vara något?

9:02 fm  
Blogger Unknown said...

Jag förstår inte heller hur de SEKO-medlemmar som inte drivs av ett oresonligt arbetsgivarhat kan acceptera att deras medlemasavgifter används för den här typen av propaganda.

Väldigt fult kampanjknep att utge sig för att vara den andra sidan. Det är bara en liten tunn text ute i kanten på affischerna som förklarar att det inte är någon arbetsgivarorganisation som ligger bakom kampanjen utan att det handlar om SEKO:s _tolkning_. Tyvärr oerhört vanligt att vänstern tar sig tolkningsföreträde...

11:21 fm  
Anonymous Anonym said...

Ett bra motmedel är att starta alla nya företag utanför Sveriges gränser.

Vill ett land inte ha företag/företagare... låt landet slippa.

11:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home