fredag, februari 29, 2008

Vänsterns idé om en saklig debatt: "borgarsvin.se"

Det är tydligen så här det ska vara.

Ytterlighetsvänstern angriper liberaler för att vara islamofober och fascister i vardande. Trots väl underbyggda protester som bevisar motsatsen hittar vänsterns astrologer ändå en linje som i konjunktion med Rosa Luxemburg och en-ding-ding-värld pekar på liberalismens väg till fördärvet.

Den från TV kände debattören Petter Nilsson skriver en artikel i vilken han kommer fram till att ägande och förekomsten av ett rättssamhälle som ser till att avtal efterlevs är våld (!). Och tydligen att därför liberalism som sådan är våld. Antagligen också att liberaler bara genom tanken begår våldsbrott mot frihetskämpar som bara helt fredligt vill slå sönder saker (och människor?).

Detta i sig är tråkigt, men faktiskt ingen katastrof. Dessa människor tycker annorlunda. De ser världen på ett annorlunda sätt. De tycker att den frihet som bland andra jag eftersträvar inte är särskilt mycket värd. De verkar också hittat stöd i teorier från det förrförra århundradet för att marknadsekonomi inte fungerar (trots ganska graverande empiriska bevis för motsatsen).

Med Petter och Svensson kommer jag nog inte att komma överens om politiken, men det är ok. Jag respekterar dem för deras engagemang och tror verkligen att de ärligt kämpar för något de i hjärtat tror är bättre, även om de inte gör det särskilt snyggt alla gånger.

Det är faktiskt heller inte mot dem som debatten står när det börjar bli dags för val.

Värre är när sådana som gör anspråk på värna demokrati, välfärd och tillväxt genom en - förvisso reglerad, men ändå - marknadsekonomi, faller till föga och lånar kraft från extremvänsterns stundtals hatiska retorik.

Jag blev väldigt förvånad när jag såg att bloggen alliansfritt faktiskt ställer sig på den ...ähum... "alternativdemokratiska" vänsterns sida i en rad aktuella frågor.

Ta t ex LOKE's hatiska och fördomsfulla inlägg om "bratsen" i MUF.

Eller för den delen Petters berättigande av gatuvåld.

Nu läser jag hos Bloggen Bent om att Socialdemokraterna har registrerat en domän med det för en saklig och seriös debatt passande namnet, "borgarsvin.se".

Det skulle vara intressant att få höra vad (s) hade tänkt använda den domänen till?

Etiketter: , ,

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

För att erkänna dig till en individualistisk idétradition bär du på synnerligen kollektivistiska tankar här. Eller hur?

11:58 em  
Blogger Björn Fridén said...

Hej igen johan,

varför har du länkar till mig med texten "lokes hatoiska och fördomsfulla inlägg"?

5:01 em  
Blogger L. O. K. Ejnermark said...

Björn:

Han är lite förvirrad.

9:28 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Hej Björn.

För att ni skriver om samma sak och länkar till varandra.

Jag tolkar det som ett stöd.
MVH
/J

7:21 fm  
Blogger Björn Fridén said...

Mitt inlägg om MUF handlade om att man mycket väl visste att det var en provokation mot facket. Väl så- det har jag inga synpunkter på, men lite ärlighet skulle inte skada.

Jag länkar ingenstans i mitt inlägg till Loke- vad Loke skriver är hans ensak och jag håller inte alltid med honom. Vad beträffar hans skriverier om MUF så har jag inte kommenterat dessa alls.

Beträffande Petters inlägg så tycker jag att det var en relevant fråga han ställde och reaktionerna när han frågar "varför är stenkastning våld när svält inte är det" kontrades från många håll med "petter tycker stenkastning är okej" var minst sagt löjliga. det har rått en otrolig oförmåga över lag att faktiskt förklara för petter varför stenkastning kallas våld när svält inte gör det.

6:56 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Hallå igen.

Jag tar gärna bort länken om du tycker att det blir fel, men jag vill samtidigt fråga dig:

Tycker du att redaktionen begick ett fel när de avslutade sitt möte med en middag på Lilla Karachi?

Tycker du att det är OK att utsätta människor som går till Lilla Karachi för hotfulla och nedlåtande tillmälen. Att skrika till dem att de är "fula jävla äckel"?

Har du någonsin träffat eller pratat med någon ur redaktionen och i så fall, tycker du att LOKE's beskrivning stämmer in på på dem?

7:34 em  
Blogger Daniel W said...

Liberalism är fint men det är ingen utopi.

Grejen med ett rättsamhälle är att det tar till våld för att hålla ordningen och det görs dagligen mot både skyldiga och oskyldiga.

Vilka som är skyldiga och oskyldiga kan dessutom diskuteras. Bara för att man i vissa fall är skyldig på papperet kan man gott och väl vara moraliskt oskyldig.

Samhället utövar våld och det har man fan rätt att i många fall vara sur på. Jag tycker att samhället ska fortsätta att utöva våld men låt oss tänka oss för innan vi låter myndigheter våldta folk åt höger och vänster.

1:24 fm  
Blogger Björn Fridén said...

Jag tycker att redaktionen begick ett fel när man instinktivt tog arbetsgivarens parti, ett misstag som nu för övrigt får stöd av min vän och tillika redaktionsmedlemmen Edvin Alam.

Sen ska man ju naturligtvis inte ägna sig åt skällsord- men det slår nog mest tillbaka på den som yttrar dem.
Samtidigt kan jag nog ändå väga in viss förståelse i att blockadvakterna blir provocerade när så fort de försöker göra något för sina medlemmar så svärmar varenda höger-förstå-sig-påare i stan in på stället utan en tanke på att det faktiskt kan förhålla sig så att folk tvingas arbeta för urusla löner- och jag vågar nog påstå att det är en värre förnedning än att tillskrivas epitetet 'borgarsvin'.

2:27 fm  

Skicka en kommentar

<< Home