fredag, oktober 10, 2008

Mona Sahlin gör jobbet och nuder är lack

Trots att jag häromdagen anklagade Mona Sahlin för kraftigt bristande omdöme när hon ville tala Volvoledningen tillrätta, hyser jag utomordentligt stort förtroende för henne som person och politiker.

Nu kommer en utmanövrerad Pär Nuders besvikelser i en bok där Monas förmodat ohemula maktspel ska chocka inte ont anande kärnväljare.

Det finns ett amerikanskt ordspråk som inte låter sig översättas särskilt snyggt (i alla fall inte av mig) som lyder något i stil med:

"Den som gillar korv och politik ska inte se på när något av det görs"

Att vara socialdemokratisk partiledare är antagligen ett av världens svåraste jobb. Monas eventuella kunskapsmässiga tillkortakommanden går lätt att brygga över genom att omge sig med skickliga medarbetare. Vad som dock måste ankomma på partiledaren är att hålla ihop den yviga rörelsen med alla viljor, agendor och karriärklättrare.

Göran Persson var mästare på den grenen. Inför sitt nej nej nej ja hade han åkt runt och pekat folk i magen, byggt maktbas och sett till att rätt människor var skyldig honom tjänster.

Det är ibland ett fult spel och det får man nog acceptera.

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Robert Nordman said...

och ordspraket kommer fran början fran Tyskland. bara för att vara petig när jag ända befinner mig i det landet.

2:24 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Där ser man! Tack för det.

2:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home