måndag, oktober 13, 2008

Tryggheten finns aldrig i bidragssystem

Mot bakgrund av de senaste dagarna om varsel i tillverkningsindustrin kan man undra varför ingen talar om rörligheten på arbetsmarknaden.

Med en större rörlighet skulle strukturomställningar gå snabbare och smidigare.

LAS är ett gigantiskt hinder, speciellt för mindre företag, och bör avskaffas snarast möjligt för att minska eventuella arbetslöshetsperioder.

Tryggheten finns inte i att lita på att Den Goda Staten ska ge mig bidrag när jag blir arbetslös, utan att vetskapen att jag, mina kunskaper och arbetsförmåga är värt något på arbetsmarknaden och att det finns en fungerande sådan marknad på vilken jag kan konkurrera för att skaffa mig ett nytt jobb.

Etiketter: , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ett annat hinder är den numer riktigt usla arbetslöshetsförsäkringen. Att försämra den är att skjuta all frivillig flexibilitet i sank. Idioti, rakt igenom.

12:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home